Doploh sen!

Monday, June 13, 2016

Gee pergi intern!

Assalamualaikum wbt. Salam ramadhan kareem to yugais!

Lama tak nulis kat sini siot. Haha. so, whadup?

currently aku tengah ber-praktikal kt stesen mardi kluang. under unit horticulture
WHAAAAAAAT?!
jauh beno dgn jurusan aku khen. khen. khen. japgi aku cerita kenapa aku pilih kat sini. 
aku saja nak nulsi kat sini sbb aku tak mau lupa each single day aku buat kerja sbb apa, sbb kt sini BEST GILAA *nangis terharu*

Masa mula-mula nk apply placement, aku buat option 1) MARDI 2) MPOB 3) VETERINAR AYER ITAM.
ada jugak aku apply luar kluang, mcm johor biotech dgn company apa entah lagi satu tak ingat. tp, negative feedback. aku bukan tak nak buat kt mardi serdang, ke mana-mana tempat kat tengah KL tu tapiiiiiiii bila fikir pasal kos, aku terus menyorok bawah katil. hu hu hu

First day kat sini, Pn. Baiti as my supervisor, terus bawak aku dan Najwa pegi ladang beliau. sebenarnya bukan ladang, tapi bangsal. pastu kenal-kenal staff kat situ. ada mama, kak long, kak ema, abg mail, abg bob, abg am, abg dud, abg halim. diorang semua supporting gilaaaaa. gila gila. tolong lah percaya kat aku. hahaha

Abg bob bawak kami round-round tengok kebun nangka, cempedak, belimbing, pisang, nenas. main project kat unit horticulture ni belimbing dengan nangka hybrid. lepas tu belajar kopek mata tunas untuk buat crossing. aku beriya kopek pakai tangan padahal kena pakai pisau kecik. kau bayangkan betapa yeksaited nya aku.

hari-hari seterusnya belajar banyak benda baru. cross-pollination, ambil data buah etc etc. sebab apa aku kata baru. sbb selama ni belajar teori je, takde pun buat in real life. ni pun menambah darjah ke-yeksaited-an aku wahahaha

Tapi kan, bila aku pikir balik, memang mula-mula aku agak jeles dengan member lain, buat keja dalam lab, main extraction protein semua. ada yang kata seronok, ada yang kata bosanggg. so kalau aku kat tempat diorang, apa agaknya aku rasa ek?

masa buat mini intern dengan Dr Normi dulu, aku analyse diri aku sebagai seorang yang tak boleh kerja lama-lama dalam satu tempat tertutup. macam lab la. suka tu suka, cuma otak cepat tepu. tapi bila intern kat sini, aku jadi happy, takde rasa malas keja, (datang lambat tu ada la hihi). aku suka buat kerja-kerja field ni. memang nampak macam tak kena dgn kos aku, tapi ahamdulillah aku dapat relate kaitan antara ilmu dalam lab dengan kat field.

Aku tak nak buat decision yg drastik bila dah habis belajar nanti. ada rezeki, sambung masters atau mohon kerja mardi. ekekekek. Allah Maha Mengetahui.

Last but not least, aku yakin setiap perancangan Allah sangat cantik. aku yakin ada hikmah Allah letakkan aku kat sini. tiada satu pun yang sia-sia daripada Dia. terima kasih Allah sebabkan hadirkan insan-insan yang hebat (unit hortikulur) sebagai pengantara untuk Kau ajarkan ilmuMu. mana tau pasni berjodoh dgn org Mardi hahahaha
MY VERY FIRST NANGKA BREEDING OMG DID I DO THAT? HAHAHA

nangka jenis Surya. lepas dah ambil data apa lagi,
bungkus la boleh bawak balik hahaha

Acah la kan kopek mata tunas. wahahaha.
belakang tu abg Mail,
banyak cerita pengalaman dan bagi nasihat :'D

OK sekian harini taip panjang-panjang sebab nak buang masa tunggu buka puasa. hahahaha astaghfrullah. bye see you!

MuchasGracias! Arigato! TerimaKasih!

No comments: